"Av dina befallningar får jag förstånd, därför hatar jag alla lögnens vägar. Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig."
Ps.119:104-105

"Through Your precepts I get understanding: Therefore I hate every false way. Your word is a lamp on my feet and a light to my path."
Psalm 119:104-105

tiistai 9. syyskuuta 2014

Täytyy ostaa auto

Aloitin tämän postauksen kirjoittamisen kuukausi sitten, kun autooni ilmaantui useita sellaisia vikoja, että uuden tai siis vanhan, mutta minulle uuden auton osto tuli välttämättömäksi. Minua ei olisi yhtään kiinnostanut uuden auton etsintä ja ostaminen, mutta lopulta se kävi melko helposti ja minulla on nyt siis uusi (vain 15 vuotta vanha) auto. Asun sellaisella paikkakunnalla, että auto on välttämätön. Julkisilla kulkuneuvoilla ei täällä pääse paljon milloinkaan paljon minnekään, eikä muutto jonnekin "suureen" kaupunkiin, jossa voisi pärjätä ilman autoa (lainausmerkit siksi, että eihän Suomen suurimmatkaan kaupungit nyt mitään suuria ole), ole ainakaan tällä hetkellä mahdollinen, joten uusi auto oli hankittava entisen nykyisen romun tilalle. Entinen autoni oli 26-vuotias, ja se palveli minua lähes 7 vuotta, se oli minun tarpeisiini hyvä, pienikulutuksinen ja -kuluinen, luotettava ja hyvä auto. Toivottavasti tämä nykyinen tulee toimimaan hyvin ja kauan.

Pystyin ostamaan auton, koska aloin heti edellisen auton ostettuani säästää uutta  autoa varten (tai autoremontteja varten). Silloin en kuvitellut, että tuo autoni kestäisi näin kauan, ja että se tarvitsisi niin vähän korjaamista vuosien varrella. Eihän auton pito koskaan halpaa ole siitä pitävät huolen jo verot ja vakuutukset sekä polttoaineen hinta, mutta edellisen autoni kanssa selvisin halvemmalla kuin olin odottanut. Säästöön jäi vielä vähän rahaa, mikä on ihan hyvä, jos vaikka tähän autoon tuleekin jotakin vikaa, koska tällä hetkellä en pysty säästämään tuloistani yhtään.

Auton omistaminen on minulle tällä hetkellä välttämätöntä, mutta muuten olen viime vuosina yrittänyt vähentää omistamieni tavaroiden määrää. Auton omistamistakin mietin tarkkaan ja pohdin muita vaihtoehtoja, mutta valitettavasti mitään realistista vaihtoehtoa ei nykyisessä elämäntilateessani auton suhteen ollut. En muutenkaan halua luopua mistään oikeasti tarpeellisesta, tai sellaisesta minkä puuttuminen vaikeuttaisi elämääni tarpeettomasti. Yritän kuitenkin aina ennen ostamista miettiä tarvitsenko kyseisen tavaran.

Olen aika huono luopumaan jo omistamistani tavaroista, joten on tärkeää, että teen oikean ratkaisun ostovaiheessa. Tosin viime aikoina ostamisesta luopuminen on ollut usein aika helppoa johtuen hyvin pienistä tuloistani, jotka eivät riitä juuri muuhun kuin välttämättömimpiin hankintoihin. Ehkä vielä tärkeämpää onkin miettiä otanko vastaan jonkin tavaran, jota minulle tarjotaan ilmaiseksi, ja ottaa vastaan vain sellaisia tavaroita joille tiedän heti minulla olevan käyttöä. Tavaroista luopumisessa ongelmani on se, että mihin ne luovutan. Sellaiset tavarat ovat helppoja, jotka joku on valmis ostamaan tai ottamaan tarpeeseen. Mutta koska en halua laittaa roskikseen mitään ehjää ja käyttökelpoista tavaraa, vaikka kukaan ei sitä haluaisi ostaa tai edes ottaa ilmaiseksi, säästän ne ajatellen, että ehkä joskus joku tai minä tarvitsee niitä vielä. Pikkuhiljaa vähennän turhia tavaroitani tai muutan niitä tarpeellisiksi. Paljon on kuitenkin tarpeellista ja hyödyllistä tavaraa, taivaaseen en mukaani mitään tarvitse, mutta niin kauan kuin vaellan täällä maan päällä, tarvitsen ruuan ja vaatteiden lisäksi monenlaista tavaraa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti