"Av dina befallningar får jag förstånd, därför hatar jag alla lögnens vägar. Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig."
Ps.119:104-105

"Through Your precepts I get understanding: Therefore I hate every false way. Your word is a lamp on my feet and a light to my path."
Psalm 119:104-105

keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

Turhat hedelmäpussit

Käytämme liikaa muovipusseja, ja roskaamme niillä luontoa. Kaikkein pahimipia tuntuvat yleisen mielipiteen mukaan olevan nuo ohuet muovipussit ns. hedelmäpussit. Jotkut haukkuvat kaupat, kun kassoilla tarjoudutaan pakkaamaan pakasteet pikkupusseihin, ja asiakkaat, jotka ottavat tarjouksen vastaan. En ymmärrä, miksei voi vain kohteliaasti kieltäytyä, ellei halua pakasteitaan pussiin. Minä haluan, koska ostan yleensä useamman pakastepussin kerralla, esim. maissia, herneitä ja parsakaalia, ja ne pysyvät paremmin jäisinä, jos ovat yhdessä samassa muovipussissa erillään muista ostoksistani. Silloin on helpompi pitää ne myös erillään esim. banaaneista, jotka kärsivät kylmästä tai paperi- tai pahvipakkauksiin pakatuista kuiva-aineista, joiden en halua kostuvan. En kuitenkaan ottaisi pakasteita muovipussiin, jos se muovipussi olisi minulle vain turhaa ylimääräistä roskaa, jolle minulla ei olisi muuta käyttöä, vaan varaisin (tai ainakin yrittäisin muistaa varata) yhden ylimääräisen kauppakassin pakasteita varten.

Mutta minulle juuri nuo turhat hedelmäpussit ovat kuitenkin tarpeellisia, olen vuosia käyttänyt nimittäin juuri niitä roskapusseina. Mielestäni ne ovat loistavia roskapusseja yhden hengen talouteen. Miksi roskat pitäisi laittaa isoon ja paksuun muovipussiin, joka itsessään roskaa ihan turhaan lisää, kun voi käyttää roskan roskapussina? Ostan kyllä "oikeita" roskapusseja, ja pidän sellaista roskiksen suojana, koska joskus ohuet  hedelmäpussit hajoavat tai roskat ovat niin isoja ettei ne mahdu hedelmäpussiin, mutta pääasiallisina roskapusseina käytän hedelmäpusseja. "Oikeita" roskapusseja ostin viimeksi kaksi tai kolme kuukautta sitten, kun entiset alkoivat olla lopussa; niitä oli enää kaksi jäljellä, ja ne kaksi on edelleen jäljellä. Hedelmäpusseja käytän myös esimerkiksi näin keväällä kylvösten päällä kosteutta pitämässä, ja sen käytön jälkeen ne ovat vielä aivan kelvollisia roskapusseiksi. Luulen, että olen välikäyttänyt hedelmäpusseja moneen muuhunkin tarkoitukseen, ennen roskapussikäyttöä, mutten nyt muista muita esimerkkejä. Itselleni ei edes tule tarpeeksi hedelmäroskapusseja, vaan myös isäni kerää omansa talteen minua varten, hän kun ei tarvitse roskapusseja ollenkaan. Toivoisin, että pääsisin itsekin joskus asumaan omakotitaloon, enkä tarvitsisi enää roskapusseja, mutta toistaiseksi hedelmäpussit toimivat roskapusseinani.

Kauppakasseina käytän kankaisia kasseja sekä vanhaa selkäreppua. Ensimmäiset neljä tai viisi kangaskassia ovat olleet minulla käytössä reilusti yli kymmenen vuotta. Minulla ei siis koskaan ole ollut tapana ostaa muovikasseja ruokaostoksiani varten. Siis olen toki joskus jonkun kassin ostanut, kun olen poikennut kauppaan suunnittelematta, mutta yleensä minulla on aina käsilaukussa vähintään yksi kangaskassi ja autossa pari muovipussia (samat muovipussit monia vuosia) tällaisten tilanteiden varalle. Pari vuotta sitten tein muutamia kangaskasseja lisää, (siis alkuperäisetkin ovat edelleen käytössä), koska käytän kasseja muuhunkin kuin kauppatavaroiden kotiin kuljettamiseen ja tarvitsen siksi niitä enemmän kuin neljä. Samalla kuin ompelin uusia kasseja vaihdoin kahteen alkuperäiseen kassiin uudet sangat. Nyt joudun pian tekemään uusia kasseja, koska osaan ensimmäisistä kasseista on alkanut tulla reikiä.

Luojan luoma luonto on minulle tärkeä, enkä halua roskata ympäristöä. Kierrätän kaiken mahdollisen, ja pyrin välttämään turhaa kulutusta. Olen toki säästäväinen siksikin, ettei minulla ole paljon rahaa, mutta pyrin tarpeellisissa hankinnoissa panostamaan laatuun määrän sijaan, ja jättämään turhat hankinnat pois. Rahaa ratkaisevampi syy valintoihini on kuitenkin se, että Jumala loi upean maailman, jossa saamme elää, ja haluan omalta osaltani pitää mahdollisimman hyvää huolta siitä. En ehkä voi ja osaa tehdä kovin paljon, mutta toivon, että osaisin tehdä valintoja, jotka olisivat ainakin mahdollisimman vähän ympäristölleni vahinkoa tuottavia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti