"Av dina befallningar får jag förstånd, därför hatar jag alla lögnens vägar. Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig."
Ps.119:104-105

"Through Your precepts I get understanding: Therefore I hate every false way. Your word is a lamp on my feet and a light to my path."
Psalm 119:104-105

maanantai 18. elokuuta 2014

Ystävä vai vihamies

"Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta," Matt. 5:44

"Mutta teille, jotka minua kuulette, minä sanon: Rakastakaa vihamiehiänne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat. Siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden puolesta, jotka parjaavat teitä." Luuk.6:27-28

Aikaisemmin en ymmärtänyt, mitä näissä jakeissa tarkoitettiin vihamiehillä. Ajattelin, että minulla ei ole vihamiehiä, koska elän Jeesuksen seuraajana Hänen rakkaudessaan ja rakastaen lähimmäisiäni. Ajattelin siis, että koska en itse vihaa ketään, enkä halua kenellekään mitään pahaa, ja kohtelen toisia ihmisiä hyvin, minulla ei ole vihamiehiä. En ajatellut, että kyse ei ollutkaan minun asenteestani, tunteistani tai teoistani muita kohtaan, vaan heidän asenteestaan ja tunteistaan (ja teoista) minua kohtaan. En kyllä olisi ikinä uskonut kenenkään vihaavan minua, koska en ole antanut kenellekään mitään syytä vihaan. Vihamiehiäni ovat siis ne, jotka suhtautuvat vihamielisesti minua kohtaan ilman mitään syytä (tai ehkä jostakin heidän kuvittelemastaan syystä).

Olen siis valitettavasti joutunut oppimaan, että ihmiset voivat vihata ja ajatella vaikka mitä pahaa minusta, vaikka minä olen vain rakastanut heitä. Itse en voi edes kuvitella vihaavani ketään, mutta olen kyllä huomannut vaikeaksi vihamiehen rakastamisen. Alkujärkytyksestä selvittyäni, ajattelin, että Raamatun ohje on selvä, rakasta lähimmäistäsi, joten minun suhtautumiseni tähän ihmiseen tulisi pysyä samana on hän ystävä tai vihamies. Mutta vaikka erilaisten tunteiden läpikäymisen välillä pystyinkin ajattelemaan häntä rakkaudella ja rukoilemaan hänen puolestaan, hyvin nopeasti ongelmaksi tuli rakkauden osoittaminen käytännössä. En ole voinut sanoa tai tehdä mitään, koska hän kokee kaiken mitä sanon ja teen pahana.

Rukoilen Jumalalta jatkuvasti voimaa ja viiisautta, jotta jaksan jatkaa elämääni rakastaen. Ja vaikka en oikein osaakaan ja jaksakaan enää tehdä hyvää, rukoilen voimaa ja viisautta etten alkaisi tehdä pahaa. Pyydän Jumalaa vartioimaan ajatuksiani ja puhdistamaan mielestäni kaikki pienetkin pahojen ajatusten poikaset, jotka pyrkivät pääni sisään. Luotan Jumalaan, Jeesus kulkee vierelläni, ja auttaa kulkiessani vaikeuksien läpi. Olen todella surullinen tilanteesta, mutta kaikesta huolimatta voin olla onnellinen ja kiitollinen siitä, että saan vaeltaa Totuudessa, Jeesuksen Kristuksen Kirkkaudessa ja Isän Jumalan Rakkaudessa ja Armossa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti