"Av dina befallningar får jag förstånd, därför hatar jag alla lögnens vägar. Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig."
Ps.119:104-105

"Through Your precepts I get understanding: Therefore I hate every false way. Your word is a lamp on my feet and a light to my path."
Psalm 119:104-105

tiistai 29. heinäkuuta 2014

Onnellinen

Olenko onnellinen? Mitä onnellisuus on? Miksi olen onnellinen? Jos minulta kysyttäisiin, olenko onnellinen, vastaisin, että olen. Oikeastaan ei minulta ihan sitä kysytty, mutta vastaukseni oli kuitenkin, että kyllä minä ainakin olen onnellinen. Mutta kyseinen keskustelu sai minut pohtimaan, että mitä onnellisuus oikeastaan on ja miksi minä olen onnellinen. Perimmäinen syy onnellisuuteeni on suhde Jumalaan, se että elän Hänen läheisyydessään, Rakkautensa ympäröimänä. Onnellisuus on ehkä lähinnä asenne, tapa suhtautua elämään, sitä että keskittyy enemmän positiiviseen kuin negatiiviseen. Iloitsen pienistä asioista ja osaan yleensä nähdä asioiden hyvät puolet. Toisaalta en välttele vaikeita, surullisia ja ongelmallisia asioita, vaan kohtaan ne sellaisina kuin ne ovat, pyrin selvittämään ja ratkaisemaan asiat aina heti. Olennaista on etten jää vellomaan ikäviin tilanteisiin ja negatiivisiin tunteisiin, joita ne aiheuttavat. Aina ja kaikkea en voi saada selväksi ja ratkaistua, koska kyse ei ole pelkästään minusta, ja sellaiset asiat ja niiden aiheuttamat ikävät tunteet joudun kohtaamaan yhä uudestaan ja uudestaan, mutta  jokaisen kohtaamisen jälkeen ja välissä jatkan onnellisena elämääni eteenpäin keskittyen hyviin, iloisiin ja onnellisiin asioihin elämässäni.

Olen kirjoittanut tätä postausta moneen otteeseen, koska tuntuu etten osaa kirjoittaa ajatuksiani ollenkaan siihen muotoon, mitä yritän sanoa. Toivottavasti tästä saa kuitenkin edes vähän oikean käsityksen siitä, mitä haluaisin sanoa. Onnellisuus ei liity ulkonaisiin olosuhteisiin vaan on sisäinen tila, joka kumpuaa hyväksynnästä. Siitä, että hyväksyy itsensä ja muut sekä ympäröivän maailman sellaisina kuin ne ovat eikä yritä muuttaa niitä, jotta voisi olla onnellinen. Toki joitakin asioita olosuhteissaan ja itsessään voi olla syytäkin muuttaa, mutta useimmiten kannattaa kääntää olosuhteet ja oma persoonallisuus voimavaraksi (keskittyä hyviin puoliin) sen sijaan, että yrittäisi taistella olemassaolevaa vastaan.


"Kohottakaa riemuhuuto Herralle, kaikki maa. Palvelkaa Herraa ilolla, tulkaa hänen kasvojensa eteen riemulla. Tietäkää, että Herra on Jumala. Hän on meidät tehnyt, ja hänen me olemme, hänen kansansa ja hänen laitumensa lampaat." Ps.100:1-3


 


Jeesus puhui taas kansalle ja sanoi: "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa  minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo." Joh. 8:12

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti